VERKOPEN
Hoe start je met verkopen via Amazon
Amazon-verkoper worden, iets voor jou? Of je nu een groot e?commerce-bedrijf hebt, met een geweldig idee voor een nieuw product rondloopt, of gewoon een passie hebt voor verkopen, hier lees je hoe je de volgende stap kunt zetten, om te gaan verkopen op Amazon.
Voordat je begint
Leer meer over het aanmaken van een account, het weergeven van producten, het uitvoeren van bestellingen, betalingen, het registreren van merken en nog veel meer op de Seller University!
Je verkoopstrategie bepalen
Wederverkopers zoeken populaire producten die al bestaan en bieden deze aan in de Amazon-stores.
Merkeigenaren produceren hun eigen producten, of kopen goederen in om ze te verkopen onder een eigen merk om klanten een unieke selectie te bieden.
Veel verkopers doen beide. Je kunt de methode kiezen die het beste bij je doelen aansluit.
Merkeigenaren produceren hun eigen producten, of kopen goederen in om ze te verkopen onder een eigen merk om klanten een unieke selectie te bieden.
Veel verkopers doen beide. Je kunt de methode kiezen die het beste bij je doelen aansluit.
Een Amazon-verkopersaccount maken
Om te verkopen op Amazon kun je je klantaccount gebruiken of je kunt een nieuw Amazon-verkopersaccount maken met je zakelijke e-mailadres. Voordat je je aanmeldt, moet je ervoor zorgen dat je het volgende bij de hand hebt:
- Zakelijk e-mailadres of Amazon-klantaccount
- Creditcard voor betalingen (internationale creditcards worden ook geaccepteerd)
- Geldig paspoort of identiteitsbewijs (identiteitscontrole beschermt zowel verkopers als klanten)
- Bedrijfsregistratiegegevens (indien mogelijk met btw-nummer)
- Telefoonnummer
- Een bankrekening waarnaar Amazon de opbrengst van je verkopen kan overmaken
Amazon-vakjargon :
Seller Central
Seller Central is de website waar verkopers inloggen om hun Amazon-verkoopactiviteiten te monitoren. Je kunt je voorraad beheren, prijzen bijwerken, communiceren met kopers, de status van je account controleren, contact opnemen met de ondersteuning voor verkooppartners en nieuwe producten toevoegen.
Ga voor mobiel
Gebruik de Amazon Seller app om verkopen bij te houden, fulfilment van bestellingen uit te voeren, producten te vinden om te verkopen, vragen van klanten te beantwoorden, productfoto's van professionele kwaliteit te maken en te ,bewerken en productvermeldingen te maken - alles via je telefoon.
Inzicht in je btw-verplichtingen
Afhankelijk van de aard van je bedrijf moet je in een Europees land een btw-nummer volgens de geldende voorschriften aanvragen. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder vestigingsplaats, fulfilment-model en je jaarlijkse omzet. Als je een Amazon verkoper wilt worden, is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van deze btw-verplichtingen en dat je weet hoe je hieraan moet voldoen. Dit zal bijdragen aan een fijne verkoopervaring op Amazon.
Je producten toevoegen
Wat kun je verkopen op Amazon? Dat hangt af van het product, de categorie en het merk.
Sommige categorieën staan open voor alle verkopers, voor sommige is een Professioneel verkopersaccount vereist, voor sommige heb je goedkeuring nodig om te mogen verkopen en sommige categorieën bevatten producten die niet mogen worden verkocht door externe verkopers.
Om merkproducten te verkopen die beschermd zijn door auteursrecht/copyright, handelsmerk, of octrooi of patent, moet je de wettelijke eigenaar van het merk of een geautoriseerde wederverkoper zijn. Ga naar Seller Central voor meer informatie over het Amazon-beleid voor intellectueel eigendom voor verkopers.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van Amazon productcategorieën. Ga naar Hulp in Seller Central voor meer informatie over beperkingen die voor deze categorieën gelden en hoe je goedkeuring kunt aanvragen. Als je bestellingen verzendt met Fulfilment By Amazon, bekijk dan in ieder geval de specifieke lijst met FBA productbeperkingen.
Sommige categorieën staan open voor alle verkopers, voor sommige is een Professioneel verkopersaccount vereist, voor sommige heb je goedkeuring nodig om te mogen verkopen en sommige categorieën bevatten producten die niet mogen worden verkocht door externe verkopers.
Om merkproducten te verkopen die beschermd zijn door auteursrecht/copyright, handelsmerk, of octrooi of patent, moet je de wettelijke eigenaar van het merk of een geautoriseerde wederverkoper zijn. Ga naar Seller Central voor meer informatie over het Amazon-beleid voor intellectueel eigendom voor verkopers.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van Amazon productcategorieën. Ga naar Hulp in Seller Central voor meer informatie over beperkingen die voor deze categorieën gelden en hoe je goedkeuring kunt aanvragen. Als je bestellingen verzendt met Fulfilment By Amazon, bekijk dan in ieder geval de specifieke lijst met FBA productbeperkingen.
Productcategorieën
Productcategorie
Voorbeeldproducten
Toegestane staat
Categorieën waarvoor goedkeuring is vereist
Boodschappen
Dranken, babyvoeding, koekjes en snacks, zoetwaren, granen, koken en bakken, kruiden en specerijen, voedsel in blik, pasta en rijst, beleg, sauzen, vers en diepvries, geschenkmanden, schoonmaakmiddelen. Alleen beschikbaar voor Professionele verkopers. Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Sieraden
Oorbellen, kettingen, ringen, armbanden (zie ook Horloges). Alleen beschikbaar voor Professionele verkopers.
Vereisten (aanmelding vereist)
Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Horloges
Alle horloges. Alleen beschikbaar voor Professionele verkopers. Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Kleding
Bovenkleding, sportkleding, ondergoed, riemen, portemonnees.
Vereisten (aanmelding vereist)
Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Schoonheidsproducten
Geurtjes, huidverzorging, make-up, haarverzorging, bad en douche. Zie ook Gezondheid en persoonlijke verzorging.
Vereisten (aanmelding vereist)
Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Gezondheid en persoonlijke verzorging
Eerste hulp, voeding. Zie ook Schoonheidsproducten.
Vereisten (aanmelding vereist)
Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Apparaten voor persoonlijke verzorging
Haarverzorgingsapparaten, mondverzorgingsapparaten, huidverzorgingsapparaten, scheerapparaten en haarverwijderingsapparaten, voetverzorgingsapparaten, medische apparaten en apparatuur, massage-apparatuur, zonnebanken, weegschalen, Daglichtlampen, producten voor zelfstandig wonen en mobiliteit
Vereisten (aanmelding vereist)
Vereisten (aanmelding vereist)
Nieuw
Informatie over productvermelding
Als je een product op Amazon wilt verkopen, maak je een productvermelding in Seller Central. Een productvermelding bevat:
- Een product-id, zoals GTIN, UPC, ISBN of EAN om het exacte item op te geven dat je verkoopt. Je kunt rechtstreeks een UPC-code van GS1 ontvangen of een vrijstelling aanvragen.
- Een SKU, een product-id die je aanmaakt om je eigen voorraad bij te houden
- Gegevens van de aanbieding, inclusief prijs, staat van het product, beschikbare hoeveelheid en verzendopties
- Productgegevens zoals naam, merk, categorie, beschrijving en afbeeldingen
- Trefwoorden en zoektermen om kopers te helpen je product te vinden
Als een andere verkoper hetzelfde product al aanbiedt, koppel je je aanbieding aan een bestaande productvermelding (wat betekent dat sommige gegevens er al zijn, zoals de product-id). Als je de eerste verkoper bent die een product aanbiedt, maak je een nieuwe productvermelding.
Amazon vakjargon:
ASIN
Elk product dat op Amazon te koop wordt aangeboden, krijgt automatisch een ASIN (Amazon Standard Identification Number), wat anders is dan een GTIN of SKU. Meerdere verkopers kunnen hetzelfde ASIN aanbieden.
De productpagina
De details van je aanbieding worden weergegeven op een 'productdetailpagina'. Als je ooit op Amazon.com hebt gewinkeld, heb je er wel eens een gezien. Op productdetailpagina's vinden klanten alle relevante informatie over een bepaald artikel.
Wanneer meerdere verkopers hetzelfde product aanbieden, combineert Amazon de gegevens van die verschillende aanbiedingen op een enkele detailpagina. Verkopers die het product aanbieden, kunnen detailpagina-informatie bijdragen of detailpagina-reviews aanvragen als de weergegeven informatie onjuist is.
Als je je producten verkoopt onder een geregistreerd handelsmerk, kun je overwegen je in te schrijven voor Amazon Brand Registry, een gratis service waarmee je meer controle krijgt over de detailpagina's van producten waarop je merknaam wordt gebruikt.
Wanneer meerdere verkopers hetzelfde product aanbieden, combineert Amazon de gegevens van die verschillende aanbiedingen op een enkele detailpagina. Verkopers die het product aanbieden, kunnen detailpagina-informatie bijdragen of detailpagina-reviews aanvragen als de weergegeven informatie onjuist is.
Als je je producten verkoopt onder een geregistreerd handelsmerk, kun je overwegen je in te schrijven voor Amazon Brand Registry, een gratis service waarmee je meer controle krijgt over de detailpagina's van producten waarop je merknaam wordt gebruikt.
1.
Titel
Maximaal 200 tekens, eerste letter van elk woord in hoofdletters
2.
Afbeeldingen
500 x 500 of 1 000 x 1 000 pixels om de kwaliteit van de productvermelding te verhogen
3.
Variaties
Zoals verschillende kleuren, geuren, of maten
4.
Bullet points
Korte, beschrijvende zinnen die de belangrijkste kenmerken en voordelen benadrukken
5.
Aanbevolen aanbieding ('Buy Box')
De uitgelichte aanbieding op een detailpagina. Klanten kunnen deze toevoegen aan hun winkelwagen of 'Nu kopen'.
6.
Andere aanbiedingen
Hetzelfde product dat door meerdere verkopers wordt verkocht met een verschillende prijs, verzendingsopties, enz.
7.
Beschrijving
Trefwoorden vergroten de kans dat mensen je advertentie vinden
Amazon vakjargon:
Uitgelichte aanbieding ('Buy Box')
Als meer dan één verkoper een product aanbiedt, kunnen zij met elkaar concurreren om de Uitgelichte Aanbieding ('Buy Box'), de meest zichtbare aanbieding op de productpagina. Verkopers moeten aan bepaalde prestatievereisten voldoen om in aanmerking te komen voor de Uitgelichte Aanbieding.
Klanten aantrekken
Zodra je producten live gaan in de Amazon-stores, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om klanten te trekken. Het 'Amazon Flywheel' beschrijft onze methode om groei te stimuleren.
Hieronder vind je een aantal manieren waarop je kunt overwegen om de principes van het 'Amazon Flywheel' te gebruiken om momentum te genereren voor je bedrijf.
Hieronder vind je een aantal manieren waarop je kunt overwegen om de principes van het 'Amazon Flywheel' te gebruiken om momentum te genereren voor je bedrijf.
KLANTERVARING
Zorg voor snelle verzending
Klanten kopen vaak producten met de Amazon Prime badge, die je kunt krijgen door Fulfilment by Amazon (FBA) te gebruiken om producten vanuit een van onze fulfilment centers te verzenden.
Verkopen en verzenden in heel Europa
et slechts één account kun je in heel Europa in onze acht Europese stores (Amazon.com.be , Amazon.nl, Amazon.se, Amazon.pl, Amazon.co.uk, Amazon.fr, Amazon.de, Amazon.it en Amazon.es) klanten bereiken en je productvermeldingen en voorraad beheren.
TRAFFIC
Adverteer je aanbiedingen
Help de zichtbaarheid van afzonderlijke producten te verbeteren en de merkbekendheid te vergroten door te adverteren in zoekresultaten en op productpagina's. Het aanbieden van een deal is een andere manier om je producten te promoten.
PRIJZEN
Concurrerende prijzen instellen
Veel klanten winkelen om de beste prijs te krijgen. Seller Central tools zoals automatische prijsaanpassing kunnen je helpen concurrerend te blijven.
Na je eerste verkoop
Vanaf het moment dat je op Amazon gaat verkopen, kun je beginnen met groeien. We hebben geweldige tools om je te helpen je Amazon bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Recensies van klanten krijgen
Zowel klanten als verkopers hebben baat bij productrecensies van klanten. Zorg ervoor dat je bekend bent met de juiste en verkeerde manieren om meer productrecensies te krijgen en voorkom dat je het beleid overtreedt.
Recensies van verkopers
Het mooie van Amazon is, dat je live, in real time, feedback ontvangt over hoe je product wordt gezien en hoe je het als verkoper doet.Ramin GolzariAlgemeen Directeur, Highlander Outdoor
Je bedrijf laten groeien
Verkopen via Amazon-stores stelt je in staat om vanaf je laptop een wereldwijd bedrijf op te bouwen. Reclame, promoties en wereldwijde verkoop zijn slechts enkele manieren om uit te breiden
Veelgestelde vragen
Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over het gebruiken van Amazon voor e-commerce.
Welk type producten kan je online verkopen?
Als je rekening houdt met je niche, doel en bedrijfsdoelen, kun je bijna alles online verkopen.
Op Amazon kun je veel productcategorieën verkopen die geen goedkeuring nodig hebben, zoals Informatica, Auto, Keuken & Huis, Consumentenelektronica, Huisdierbenodigdheden of Schoenen & Accessoires producten.
Voor specifieke productcategorieën, zoals Horloges, Schoonheid, Kleding, of Gezondheid & Persoonlijke verzorging, is voorafgaande goedkeuring van het team van Amazon nodig voordat ze kunnen worden vermeld.
Op Amazon kun je veel productcategorieën verkopen die geen goedkeuring nodig hebben, zoals Informatica, Auto, Keuken & Huis, Consumentenelektronica, Huisdierbenodigdheden of Schoenen & Accessoires producten.
Voor specifieke productcategorieën, zoals Horloges, Schoonheid, Kleding, of Gezondheid & Persoonlijke verzorging, is voorafgaande goedkeuring van het team van Amazon nodig voordat ze kunnen worden vermeld.
Waarom rechtstreeks online verkopen op Amazon?
Verkopen op Amazon kan je bedrijf helpen om een groter publiek en potentiële klanten te bereiken. Bovendien hebben de verkooppartners van Amazon toegang tot allerlei hulpmiddelen die hen kunnen helpen bij het vergroten van de zichtbaarheid en de verkoop van hun bedrijf.
Amazon biedt verkooppartners toegang tot een bibliotheek van educatieve middelen om hen te helpen over uiteenlopende onderwerpen te leren en hun kennis te verbreden. Verschillende programma's, waaronder Amazon Launchpad, zijn bedoeld om bedrijven met een meer niche-publiek exponentieel te laten groeien.
Je kunt een online bedrijf beginnen met lage investeringen, veilige betaalmethoden, geloofwaardigheid en nog veel meer voordelen door een Amazon Seller te worden.
Amazon biedt verkooppartners toegang tot een bibliotheek van educatieve middelen om hen te helpen over uiteenlopende onderwerpen te leren en hun kennis te verbreden. Verschillende programma's, waaronder Amazon Launchpad, zijn bedoeld om bedrijven met een meer niche-publiek exponentieel te laten groeien.
Je kunt een online bedrijf beginnen met lage investeringen, veilige betaalmethoden, geloofwaardigheid en nog veel meer voordelen door een Amazon Seller te worden.
Moet ik een zelfstandige ondernemer zijn om op Amazon te verkopen?
Verkopen op Amazon staat voor iedereen open, ongeacht je arbeidsstatus. Amazon biedt twee verkoopplannen, een voor particulieren en een ander voor professionele verkopers. Als je besloten hebt welk plan het beste bij je past, kun je beginnen met verkopen op de website.
Houd er rekening mee dat als je verkoopinkomsten een bepaalde grens overschrijden, je jou mogelijk moet registreren als zelfstandige en dienovereenkomstig belasting moet betalen.
Houd er rekening mee dat als je verkoopinkomsten een bepaalde grens overschrijden, je jou mogelijk moet registreren als zelfstandige en dienovereenkomstig belasting moet betalen.
Welke fouten moet ik vermijden bij online verkopen?
Bij online verkopen is het vermijden van veelgemaakte fouten zoals gebrek aan productinformatie, slechte klantenservice en een onduidelijke doelgroep essentieel voor succes.
Het is belangrijk om een duidelijk inzicht te hebben in je bedrijfscapaciteit en om logistieke en fulfillment problemen aan te pakken die de effectiviteit en reputatie van je bedrijf kunnen beïnvloeden. Een alternatief om deze processen te stroomlijnen is het gebruik van diensten zoals Fulfilment by Amazon.
Het creëren van een solide bedrijfsstrategie die rekening houdt met deze factoren is cruciaal voor het opzetten van een succesvolle online verkoopoperatie.
Het is belangrijk om een duidelijk inzicht te hebben in je bedrijfscapaciteit en om logistieke en fulfillment problemen aan te pakken die de effectiviteit en reputatie van je bedrijf kunnen beïnvloeden. Een alternatief om deze processen te stroomlijnen is het gebruik van diensten zoals Fulfilment by Amazon.
Het creëren van een solide bedrijfsstrategie die rekening houdt met deze factoren is cruciaal voor het opzetten van een succesvolle online verkoopoperatie.
© 2024 Amazon.com, Inc. et ses sous filiales.
Sur ce site, nous utilisons des cookies et des outils similaires (collectivement, les « cookies ») pour vous fournir des services et les améliorer et pour diffuser des publicités. Pour en savoir plus sur la manière dont Amazon utilise les cookies, veuillez lire l’Avis sur les cookies d’Amazon.