BEGIN HIER
De Beginnersgids voor Verkopen via Amazon Seller Central België
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
Een paar dingen om te overwegen voordat u begint met verkopen
Wil je de gids bij de hand hebben op je tablet of mobiel?
Inleiding
Welkom bij Verkopen via Amazon
Het is geen geheim: bij Amazon zetten we klanten op de eerste plaats. En onze klanten willen een vertrouwde plek waar ze een breed scala aan producten kunnen kopen. Dat is waarom jij als verkooppartner zo belangrijk bent. We zijn altijd op zoek naar manieren om waarde toe te voegen voor onze klanten en het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn. Als Amazon verkooppartner help je mee om deze klanten een betere selectie, betere prijzen en een uitstekende klantervaring te bieden.
Honderden miljoenen wereldwijd actieve klanten in meer dan 180 landen
195 miljoen unieke bezoekers per maand (alleen al in de VS)
$1,9+ miljard omzet door derden tijdens Prime Day 2021
Het voordeel van Amazon
Verkoper worden op Amazon biedt vele voordelen. Je maakt deel uit van een retailomgeving waar allerlei verkooppartners te vinden zijn, van bedrijven uit de Fortune 500 tot ambachtelijke verkopers die handgemaakte producten maken. Ze verkopen allemaal hier om één reden: om de honderden miljoenen klanten te bereiken die shoppen op Amazon.
- De verkoop door derden is goed voor ongeveer 60% van de fysieke productverkoop op Amazon en groeit harder dan de eigen retailverkoop van Amazon zelf.
- 185.000 Europese kleine en middelgrote ondernemingen verkochten in 2020 meer dan 1,8 miljard producten in onze winkels.
VEELGESTELDE VRAGEN:
Is Amazon geschikt voor mijn bedrijf?
Verkoper worden op Amazon – een goed idee? In het kort: ja. De grootste merken verkopen op Amazon. Evenals opkomende merken waar je binnenkort zeker meer van zult horen. Kleine en middelgrote ondernemingen doen het hier goed. Ze zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van het aantal artikelen dat wereldwijd in onze winkels wordt verkocht. Wat je bedrijf ook doet, en welke omvang het ook heeft, we doen er alles aan om je te laten groeien. Kijk wat bij je past en begin vandaag nog met verkopen.
Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
Voordat je begint met verkopen
Wist je dat:
Tools voor merkeigenaren
Als je eigenaar van een merk bent, biedt Amazon je de tools om je te helpen het merk te laten groeien en te beschermen. Als je je inschrijft bij Amazon Brand Registry, kun je je merk- en productpagina's personaliseren, je handelsmerken en je intellectuele eigendom beschermen, en de merkbeleving voor klanten verbeteren. Daarnaast kun je gebruikmaken van extra advertentieopties en aanbevelingen voor het verbeteren van het bezoekersverkeer en de conversie.
Wat je nodig hebt om aan de slag te gaan
Zorg dat je het volgende bij de hand hebt om je registratie te voltooien:
- Zakelijk e-mailadres of Amazon klantaccount
- Creditcard voor betaling (internationale creditcards worden ook geaccepteerd)
- Geldig paspoort of identiteitsbewijs. Identiteitscontrole beschermt zowel verkopers als klanten
- Bedrijfsregistratiegegevens, inclusief btw-nummer
VEELGESTELDE VRAGEN:
Wat is een btw-nummer en waarom krijg ik er een?
Als je goederen verkoopt in een Europees land, moet je je waarschijnlijk registreren voor de btw (belasting over de toegevoegde waarde) in dat land. Btw is een belasting die btw-geregistreerde handelaren in Europa toevoegen aan de prijs van de goederen die ze verkopen, en doorgeven aan de nationale belastingdienst wanneer ze hun belastingaangifte indienen. Mogelijk kun je een deel van je btw terugvragen.
Hoeveel kost het om te verkopen op Amazon?
Er zijn een aantal verschillende soorten verkoopkosten die je wellicht moet betalen. Ze zijn afhankelijk van je verkoopplan en de soorten producten die je verkoopt.
Abonnementskosten
Voor het Professionele verkoopplan geldt een vast bedrag van € 39 per maand en zijn er geen kosten per item.
Verkoopkosten
Deze kosten worden in rekening gebracht per verkocht item en omvatten een commissie (die bestaat uit een percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van de productcategorie) en variabele afsluitkosten (die alleen van toepassing zijn op mediacategorieën).
Verzendkosten
Wanneer je zelf voor de fulfilment van je bestellingen zorgt, zijn de verzendtarieven van Amazon van toepassing. We brengen deze verzendtarieven in rekening op basis van de productcategorie en verzendservice die door de koper zijn geselecteerd.
FBA kosten
Voor producten waarvoor Amazon namens jou de fulfilment uitvoert (Fulfilment by Amazon, of FBA), worden kosten in rekening gebracht voor de fulfilment van de bestelling, de opslag en optionele services.
Controleer welke kosten op jouw account van toepassing zijn.
Kennismaken met Seller Central
Wat is Seller Central?
Zodra je je registreert als Amazon verkooppartner, heb je toegang tot je Seller Central account. Zie Seller Central als je vraagbaak voor Verkopen via Amazon. Het is een portal voor je Amazon bedrijf en een one-stop-shop voor het beheren van je verkoopaccount, het toevoegen van productinformatie, het doorvoeren van voorraadupdates, het beheren van betalingen en het zoeken van nuttige content om je te helpen navigeren in je Amazon bedrijf. Het is ook de plek waar je al je producten aanbiedt.
Hieronder vind je wat voorbeelden van dingen die je vanuit Seller Central kunt doen.
- Je voorraad bijhouden en je productvermeldingen bijwerken via het tabblad Voorraad
- Aangepaste bedrijfsrapporten downloaden en sjablonen die je vaak gebruikt als bladwijzer instellen
- Tools voor klantstatistieken gebruiken om je verkoopprestaties bij te houden
- Contact opnemen met de Verkooppartners Ondersteuning en hulptickets openen met behulp van Case Log
- Op de hoogte blijven van je dagelijkse verkopen van alle producten die je via Amazon verkoopt
Ga voor mobiel
Gebruik de Amazon Seller app om via je telefoon de verkoop bij te houden, fulfilment van bestellingen uit te voeren, producten te vinden om te verkopen, vragen van klanten te beantwoorden, productfoto's van professionele kwaliteit te maken en te bewerken en productvermeldingen te maken.
Voldoen aan btw-verplichtingen
Inzicht in je btw-verplichtingen
Afhankelijk van de aard van je bedrijf moet je in een Europees land een btw-nummer aanvragen volgens de geldende voorschriften. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder vestigingsplaats, fulfilment model en je jaarlijkse omzet. Als je je bewust bent van deze btw-verplichtingen en weet hoe je hieraan moet voldoen, draag je bij aan een wrijvingsloze verkoopervaring op Amazon.
Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
Hoe voeg je producten toe
Je eerste product aanbieden
Hoe werkt verkopen op Amazon? Als je een product op Amazon wilt verkopen, moet je eerst een productvermelding maken. Koppel je product aan een bestaande productvermelding (als iemand anders al hetzelfde product verkoopt op Amazon), of maak een nieuwe productvermelding (als je de eerste of enige verkooppartner bent).
Vind meer gedetailleerde informatie over het toevoegen van producten op deze Listing Guide-pagina.
Vind meer gedetailleerde informatie over het toevoegen van producten op deze Listing Guide-pagina.
Wat je nodig hebt om producten aan te bieden
In de meeste gevallen moeten producten een Global Trade Item Number (GTIN) hebben, zoals een UPC, een ISBN of een EAN. Amazon gebruikt deze product-id's om het exacte item dat je verkoopt te identificeren. Als je je product aan een bestaande productvermelding koppelt, hoef je geen product-id op te geven, aangezien deze al bestaat. Als je een nieuw product voor Amazon toevoegt, moet je wellicht een UPC-code kopen of een vrijstelling aanvragen.
Naast een product-id vind je hier wat belangrijke informatie die in elke productvermelding moet worden opgenomen:
- SKU
- Producttitel
- Productbeschrijving en opsommingen
- Productafbeeldingen
- Zoektermen en relevante trefwoorden
VEELGESTELDE VRAGEN:
Wat zijn productcategorieën waarvoor beperkingen gelden?
Het is belangrijk dat klanten met vertrouwen op Amazon kunnen winkelen. Daarom staan sommige productcategorieën (zoals bepaalde levensmiddelen of autoproducten) bekend als 'productcategorieën waarvoor beperkingen gelden'. Amazon kan controle van je prestaties of andere kwalificaties vereisen en extra kosten in rekening brengen als je bepaalde merken wilt verkopen of items wilt aanbieden in categorieën waarvoor beperkingen gelden. Je kunt vanuit Seller Central goedkeuring aanvragen.
Succesvolle productvermelding = succesvolle lancering
Het volgen van best practices voor het toevoegen van productvermeldingen kan een grote impact hebben op je verkoopsucces. Maak het voor klanten gemakkelijk om je aanbiedingen te vinden door beschrijvende titels, duidelijke afbeeldingen en beknopte opsommingen van kenmerken aan je items toe te voegen. Vermijd dingen die een negatieve invloed op je lancering kunnen hebben:
Als productvariatie aanbieden
Producten die alleen qua kleur, geur of grootte verschillen, zijn geschikt voor vermelding als variatie. Vraag jezelf af of de klant verwacht de producten samen op dezelfde pagina te vinden. Is dat niet het geval, vermeld ze dan apart.
Voldoen aan eisen voor afbeeldingen
Je afbeeldingen moeten ten minste van 500 x 500 pixels zijn (vergroot dit tot 1000 x 1000 voor productvermeldingen in hoge kwaliteit) en een effen witte achtergrond hebben. Het product moet ten minste 80% van het afbeeldingsgebied vullen.
Product-id's
Zorg ervoor dat je voldoet aan de eisen die aan UPC's en GTIN's (Global Trade Item Number) van producten worden gesteld. Consistentie van deze codes bevordert het vertrouwen in het productassortiment dat in de Amazon catalogus wordt weergegeven.
Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
De productpagina
Een productpagina is de plek waar klanten een product bekijken dat op Amazon wordt verkocht. Als je op Amazon hebt gewinkeld, herken je de productpagina waarschijnlijk wel. Hier kunnen klanten alle relevante informatie over een bepaald item vinden.
Wanneer meerdere verkooppartners hetzelfde product aanbieden, combineert Amazon gegevens van alle aanbiedingen tot één productpagina (zodat we klanten de beste ervaring kunnen bieden). Je kunt samen met andere verkooppartners en fabrikanten productinformatie voorstellen op een productpagina en herziening van de productpagina aanvragen als je denkt dat de informatie niet klopt.
Als je jouw producten verkoopt onder een geregistreerd handelsmerk, overweeg dan om Amazon Brand Registry te gebruiken, een gratis service die je meer controle geeft over productpagina’s die jouw merknaam gebruiken.
Wanneer meerdere verkooppartners hetzelfde product aanbieden, combineert Amazon gegevens van alle aanbiedingen tot één productpagina (zodat we klanten de beste ervaring kunnen bieden). Je kunt samen met andere verkooppartners en fabrikanten productinformatie voorstellen op een productpagina en herziening van de productpagina aanvragen als je denkt dat de informatie niet klopt.
Als je jouw producten verkoopt onder een geregistreerd handelsmerk, overweeg dan om Amazon Brand Registry te gebruiken, een gratis service die je meer controle geeft over productpagina’s die jouw merknaam gebruiken.
1.
Titel
Maximaal 200 tekens, de eerste letter van elk woord moet een hoofdletter zijn
2.
Afbeeldingen
500 x 500 of 1000 x 1000 pixels om de kwaliteit van de productvermelding te verhogen
3.
Variaties
Zoals verschillende kleuren, geuren of maten
4.
Opsommingen
Korte, beschrijvende zinnen die de belangrijkste kenmerken en voordelen benadrukken
5.
Uitgelichte aanbieding ('Buy Box')
De uitgelichte aanbieding op een productpagina. Klanten kunnen het aan hun winkelwagen toevoegen of 'Nu kopen'
6.
Andere aanbiedingen
Hetzelfde product verkocht door meerdere verkooppartners met een andere prijs, verzendopties, enz.
7.
Beschrijving
Trefwoorden vergroten de kans dat klanten je productvermelding vinden
Eén account voor heel Europa
Amazon heeft zijn online Europese winkels verenigd, zodat je via één Europees verkopersaccount je productaanbiedingen kunt verkopen, maken en beheren en in heel Europa je voorraad kunt beheren.
Verkopen in heel Europa
Ga met je bedrijf de grens over en bereik miljoenen klanten in heel Europa via amazon.co.uk, amazon.de, amazon.fr, amazon.it, amazon.es, amazon.se en amazon.pl
Meer informatie
Meer informatie
Btw tools en informatie
Elk land in Europa heeft zijn eigen btw-wetgeving. De ondersteunende btw-services van Amazon helpen je gemakkelijk en efficiënt door de btw te navigeren – gratis tijdens het eerste jaar.
Meer informatie vind je in ons Btw Kenniscentrum
Meer informatie vind je in ons Btw Kenniscentrum
Vertaaldiensten
Bouw sterkere klantrelaties op door klanten in hun eigen taal te bedienen. Gebruik de vertaaldiensten van Amazon om je productaanbiedingen en -informatie te vertalen.
Hoe producten te leveren
De juiste fulfilment optie selecteren
Amazon verkooppartners hebben twee opties om klanten hun aankopen te bezorgen: Je kunt dit zelf doen door je eigen voorraad bij te houden en producten naar klanten te verzenden (fulfilment via verkoper), of door Amazon de verantwoordelijkheid op zich te laten nemen voor het verpakken, etiketteren en verzenden van producten via Fulfilment by Amazon (FBA). Elke methode heeft zijn eigen voordelen. Je hoeft alleen maar te beslissen welke methode voor jouw bedrijf het meest geschikt is.
De voordelen van Fulfilment by Amazon
Over de hele wereld heeft Amazon meer dan 175 fulfilment centers met ruim 14 miljoen vierkante meter opslagruimte. Met FBA kun je je goederen in die schappen opslaan. Ook krijg je beschikking over de uitstekende klantenservice en afhandeling van retourzendingen van Amazon in combinatie met andere voordelen (zoals het automatisch in aanmerking komen voor Prime) waarmee je je bedrijf snel kunt schalen.
Fulfilment in heel Europa
Amazon biedt verschillende fulfilment oplossingen in heel Europa, zodat je de oplossing kunt kiezen die het beste bij je bedrijf past. Pan-European FBA is het populairst en snelst: producten worden opgeslagen en gedistribueerd vanuit fulfilment centers in heel Europa. Met het European Fulfilment Network worden je producten vanuit de centrale opslag in het land van herkomst verzonden. Met Voorraad in meerdere landen wordt voorraad opgeslagen en verzonden vanuit fulfilment centers in de desbetreffende landen.
Wist je dat:
Je betaalt enkel voor de diensten die je gebruikt!
Onze flexibele kostenstructuur maakt het gemakkelijk om competitief te zijn. Met FBA betaal je enkel voor de diensten die je gebruikt. Er zijn geen abonnementskosten, contracten of minimum voorraad vereisten.
Verstuur je producten naar onze fulfilment centers and je betaalt enkel voor de fulfilment diensten en opslag die je gebruikt.
Verstuur je producten naar onze fulfilment centers and je betaalt enkel voor de fulfilment diensten en opslag die je gebruikt.
Hoe Fulfilment by Amazon werkt
Stap 1
Verzend je voorraad naar Amazon. Deze wordt gescand en beschikbaar gesteld voor verkoop.
Stap 2
Bij elke bestelling verpakt en verzendt Amazon het product rechtstreeks naar de klant.
Stap 3
Amazon verzamelt de betalingen van de klant en betaalt je om de twee weken het beschikbare geld.
Stap 4
Het klantenserviceteam van Amazon handelt vragen, retourzendingen en terugbetalingen af.
Bij eigen fulfilment van bestellingen
Fulfilment via verkoper betekent gewoon dat je de producten zelf opslaat en naar klanten verzendt. Amazon brengt verzendkosten in rekening op basis van de productcategorie en de verzendservice die door de klant zijn geselecteerd en geeft het bedrag vervolgens door aan jou als verzendkrediet.
Er gelden vaste verzendtarieven voor alle producten die worden verkocht met een Individueel verkoopplan. Het is dus belangrijk om na te gaan of je items nog steeds winstgevend kunt prijzen.
Er gelden vaste verzendtarieven voor alle producten die worden verkocht met een Individueel verkoopplan. Het is dus belangrijk om na te gaan of je items nog steeds winstgevend kunt prijzen.
Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
Je hebt je eerste verkoop binnen. Wat nu?
Je Amazon bedrijf beheren
Je eerste verkoop is een grote mijlpaal, maar het is nog maar het begin van je groeikansen bij het verkopen via Amazon. Zodra je winkel actief is, zijn er een paar belangrijke dingen om in gedachten te houden.
Prestatiestatistieken (en waarom ze ertoe doen)
We leggen de lat voor Amazon verkooppartners hoog, zodat we een naadloze, geweldige winkelervaring kunnen bieden. We stellen bij Amazon de klant op de eerste plaats, en als Amazon verkooppartner betekent dat dat je de volgende belangrijke statistieken in de gaten moet houden:
- Percentage defecte bestellingen (een maatstaf voor de klantenservicenormen van een verkooppartner): < 1%
- Annuleringspercentage vóór fulfilment (geïnitieerd door de verkooppartner vóór verzending): < 2,5%
- Percentage vertraagde zendingen (bestellingen die na de verwachte datum worden verzonden): < 4%
Als verkoper op Amazon beschik je ook over Seller Central, om je prestaties in de gaten te houden en ervoor zorgen dat je je doelen haalt.
Klantenrecensies
Productrecensies van klanten vormen een integraal onderdeel van de winkelervaring op Amazon en zowel klanten als verkopers hebben er baat bij. Zorg ervoor dat je bekend bent met de juiste en verkeerde manieren om meer productrecensies te krijgen en voorkom overtredingen van het beleid.
Amazon vakjargon:
Seller University
Seller University is een online bron van Amazon, met video's van stapsgewijze handleidingen, tutorials en trainingen om ondernemers te helpen hun Amazon bedrijf te starten (en te laten groeien).
Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
Mogelijkheden voor bedrijfsgroei
Dit is nog maar het begin
Vanaf het moment dat je op Amazon gaat verkopen, kun je beginnen met groeien. Zodra je je bedrijf hebt gelanceerd, heeft Amazon de juiste tools om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen (of de daaropvolgende niveaus).
Advertising
De advertentieoplossingen van Amazon creëren nieuwe manieren om klanten te bereiken en te betrekken, ongeacht of ze net zijn begonnen met producten te vergelijken of klaar zijn om een aankoop te doen. Advertenties worden weergegeven waar klanten ze zien (zoals de eerste pagina met zoekresultaten of productpagina's).
Voor verkopers op Amazon biedt Amazon drie advertentieoplossingen die allemaal toegankelijk zijn via Seller Central.
Voor verkopers op Amazon biedt Amazon drie advertentieoplossingen die allemaal toegankelijk zijn via Seller Central.
1. Sponsored Products
Sponsored Products zijn advertenties voor afzonderlijke productvermeldingen op Amazon, zodat ze de zichtbaarheid van producten vergroten (en de productverkoop verhogen). Ze worden weergegeven op pagina's met zoekresultaten en op productpagina's.
2. Sponsored Brands
Sponsored Brands laten je merk en productportfolio zien. Het zijn zoekresultaatadvertenties met je merklogo, een aangepaste kop en maximaal drie van je producten.
3. Amazon Stores
Stores zijn aangepaste winkelbestemmingen met meerdere pagina's voor individuele merken waarmee je je merkverhaal en productaanbod kunt delen. (En je hebt geen website-ervaring nodig om ze te gebruiken).
Wereldwijde uitbreiding
Wereldwijd verkopen is voor elk bedrijf een enorme mijlpaal. Het betekent honderden miljoenen nieuwe klanten en het potentieel voor een grote omzetverhoging. Bij internationale uitbreiding komt veel kijken, maar met Wereldwijd verkopen met Amazon kun je de wereldwijde infrastructuur van Amazon gebruiken om je producten aan een wereldwijd publiek te tonen.
Wanneer het tijd wordt om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen, kun je Wereldwijd verkopen met Amazon gebruiken om je producten in een van onze online winkels in Noord-Amerika, Europa en Azië aan te bieden en te verkopen.
Wanneer het tijd wordt om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen, kun je Wereldwijd verkopen met Amazon gebruiken om je producten in een van onze online winkels in Noord-Amerika, Europa en Azië aan te bieden en te verkopen.
Wat kenmerkt een geweldige verkooppartner?
Een checklist voor groei
Groeimogelijkheden liggen voor het oprapen, maar hier zijn een paar dingen die je kunt uitproberen in je eerste 90 dagen als Amazon verkooppartner.
Via Seller Central de status van je account in de gaten houden
Fulfilment by Amazon gebruiken
Je inschrijven bij Amazon Brand Registry en A+ content maken
Je selectie uitbreiden door meer producten aan te bieden
De tool voor automatische prijsstelling in Seller Central gebruiken
Je eerste 90 dagen
De eerste drie maanden na de lancering van je Amazon bedrijf vormen een belangrijk moment voor het aanleren van praktijken die je prestaties vanaf dat moment zullen verbeteren.
© 2024 Amazon.com, Inc. et ses sous filiales.
Sur ce site, nous utilisons des cookies et des outils similaires (collectivement, les « cookies ») pour vous fournir des services et les améliorer et pour diffuser des publicités. Pour en savoir plus sur la manière dont Amazon utilise les cookies, veuillez lire l’Avis sur les cookies d’Amazon.